Buckman

Buckman

“Bij Buckman leeft nog een groot ondernemerschap en professioneel eergevoel”

Als in een Europees hoofdkwartier, waar dagelijks medewerkers reizen, de Fleet & Travel manager zich meer met de fleet dan met de travel moet bezighouden, dan kan het niet anders of er zit een geoliede formule achter de schermen: UNIGLOBE Skyline Travel uit Lokeren luidt de naam.

Het chemiebedrijf Buckman produceert en verdeelt fijnchemicaliën. In de Gentse havenzone bevindt zich het EMEA-hoofdkantoor (Europa, Midden-Oosten en Noord-Afrika, red) dat rechtstreeks afhangt van het Amerikaanse moederbedrijf. Dat is nog steeds een niet-beursgenoteerd familiebedrijf waar de huidige voorzitter van de raad van bestuur de kleindochter van de stichter is, en de ceo haar neef. Buckman werd opgericht in 1945 en stelt in Europa 180 mensen te werk waarvan pakweg de helft commercieel verspreid zit over alle landen. De site Gent huisvest 90 personeelsleden, waarvan de helft instaat voor de productie. 25 daarvan zijn arbeiders. “De Gentse vestiging bestaat sinds de jaren ‘60”, legt Yves De Backer uit. “In die periode expandeerde het bedrijf wereldwijd, met als resultaat dat we nu nog in alle continenten aanwezig zijn, goed voor 1500 werknemers in tien vestigingen met een totaalomzet van circa 700 miljoen dollar.” Uiteraard moet Buckman opboksen tegen alle grote chemiereuzen, maar de unieke aanpak maakt het verschil. “Onze sterkte is behalve het product de enorme opvolging van de klant”, legt Yves uit. “Dat verklaart ook meteen ons hoog reisgedrag. Hier is elke dag wel iemand onderweg, vooral dan binnen Europa, meestal per vliegtuig. Langeafstandsvluchten worden hier quasi uitsluitend geboekt voor de reizen naar het hoofdhuis in Memphis.” Praktisch zorgt Katelijne De Boos, de fleet & travel coördinator, voor de opvolging.

“Onze reispolitiek is Economy Class”, legt Katelijne uit. “Ongeacht de functie of reisfrequentie. Daarnaast kiezen we op prijs en efficiëntie, niet op luchtvaartallianties en/of frequent flyer-programma’s. Het is de bestemming die telt. Daarom integreren we ook low fare- en low cost-carriers in ons portfolio. Jawel, Ryanair is hier geen taboe (lacht). Logisch, ze bieden namelijk – bij momenten – een zeer korte totale reistijd omwille van het regionale aanbod. Ook voor de langeafstandsvluchten gelden dezelfde criteria.” Het feit dat er steevast Economy Class wordt gevlogen, noemt Yves geen crisismaatregel maar traditie. “Dat is hier altijd zo geweest. Als familiebedrijf letten we op de kleintjes en springen we met gezond verstand om met de middelen. Daarom hanteren we ook in onze hotelkeuze een maximumprijs, en is de selectie gedreven door gezond verstand.” Buckman laat toe dat de gespaarde frequent flyer-punten door de werknemer ingepikt worden. “Eigenlijk hebben we deze discussie nooit gevoerd”, lacht Yves. “Maar het lijkt me zo logisch. Dikwijls moet men al tijdens het weekend vertrekken om tijdig ter plaatse te zijn, laten we de gespaarde puntjes dus een beloning noemen.” De samenwerking met UNIGLOBE Travel is acht jaar in voege. “Voorheen hadden we geen vast kantoor en werkte elk land met z’n lokale partner”, legt Yves uit. “Toen centralisering zich opdrong omdat zowel reispolitiek als het reisgedrag onoverzichtelijk werd en uitmondde in een administratieve hel, hebben we ons geïnformeerd. Na een deftige consulting viel de keuze op UNIGLOBE Skyline Travel.” De redenen liggen volgens Yves De Backer voor de hand: dit kantoor volgt naadloos de technische evolutie en weet deze à la carte te implementeren. "Wij gaan zeer eenvoudig te werk”, vertelt Yves. “Een werknemer dient online een reisverzoek met effectieve boeking in dat na een dubbele interne controle door Uniglobe verwerkt wordt. Kortom: redelijk geautomatiseerd, maar niet blind. Inhouse bij Skyline Travel zijn Caroline Vehent en Els Colman onze rechtstreekse aanspreekpunten. Zij kennen onze mensen met al hun… laat ons zeggen… ditjes en datjes (lacht). En die worden allemaal nauwgezet, klantvriendelijk en professioneel afgehandeld. Dat wordt ook gecombineerd met een gedoseerde pro-activiteit naar ons reisgedrag dat uiteindelijk mooi gestructureerd is door het ontbreken van moeilijke à la cartes of last minutes. Daarom: wij zijn een tevreden klant.”


www.uniglobe.be maakt gebruik van cookies - lees meer Sluit deze melding Sluit deze melding