Meyvaert Glass Engineering

Geen twijfel mogelijk. Wie het hippe kantoorgebouw van Meyvaert Glass Engineering op Dok Noord in Gent betreedt, botst bijna op een riant historisch borstbeeld: dit moet een familiebedrijf zijn. “We hebben het laten staan uit respect en om de lange traditie te onderlijnen”, zegt travel manager Sarrah Dhraïef, een 'koffie met melk' Tunesische zoals ze zichzelf al lachend omschrijft. “Maar na zeven generaties kwam het bedrijf in 2014 in handen van de jonge ondernemer Steven De Tollenaere (46) uit Deurle die de opportuniteiten aanvoelde, het kocht en het niet alleen reorganiseerde maar vooral een nieuw elan gaf.” Het bedrijf telt 101 werknemers en bezit ook een zusterbedrijf: Klar bvba, een plaatsingsbedrijf met 15 arbeiders. Meyvaert Glass Engineering is niet beursgenoteerd, genereert zowat 75% van haar omzet in het buitenland en onderhoudt voor specifieke producties een joint venture in China.

“Dit bedrijf kent 3 grote afdelingen”, legt Sarrah uit. “Ten eerste ‘Fire’ dat gespecialiseerd is in brandwerende deuren en ramen. Ten tweede ‘Security’ dat alle mogelijke types veiligheidsglas maakt tot en met kogelwerend en tot slot de specialiteit ‘Musea’ die wereldwijd vitrinekasten aanlevert. Op deze laatste afdeling zijn we trouwens zeer fier. Dat heeft alles te maken met enkele recente prestigieuze projecten zoals het Louvre in Abu Dhabi -ontworpen door Jean Nouvel- waarvoor momenteel geproduceerd wordt, goed voor een factuur van 7 miljoen euro. Wekelijks bezoekt het bureau ons atelier om alles op de voet te volgen. Ook het King Abdullah Azziz Museum in Dammam hebben we binnengehaald, een project van 1,8 miljoen euro, net als het Europees Huis in Brussel. Kortom, drie grote projecten waarmee we ons stevig op de kaart zetten, al wil ik er geen top dri van maken. Het zijn immers realisaties van lange duur met zeer uitlopende impact. ”

Voorlopig verenigt Meyvaert Glass Engineering zowel productie als administratie onder één dak, maar het bedrijf kijkt uit naar een nieuwe locatie. De historische setting en de hedendaagse normen zijn niet meer verzoenbaar.

Eenvoud siert in de reispolitiek

“Onze internationale groei maakt dat er hier steeds meer gereisd wordt”, vertelt Sarrah, “zowel binnen als buiten Europa. Laat ik het zo zeggen: onze mensen volgen de werven. Vraag het me binnen twee jaar opnieuw, en je krijgt zeer waarschijnlijk een volledig andere mix. Maar vandaag zijn er twee grote zones: Europa (per vliegtuig, auto, hogesnelheidstrein, enz.) en het Midden- en Verre Oosten. Het Gentse UNIGLOBE Smart Travel, met Valerie als rode telefoon beheert de vele dossiers. We werken volgens het klassieke systeem: alle contact verloopt via mail, telefoon als het moet. Nee, ik gebruik de online tool (nog) niet. UNIGLOBE Smart Travel doet bijna alles voor ons, uitgezonderd een hotel links of rechts. Dit reiskantoor werkt al langer samen met ons dan ik hier werk, en de redenen liggen voor de hand: praktisch, correct, snel en betrouwbaar. De snelheid waarmee UNIGLOBE Smart Travel ons bedient, is onklopbaar. Moest ik het zelf willen doen, het zou me sowieso veel meer tijd én geld kosten. We vertrouwden hen met de jaren dan ook steeds meer toe, tenslotte zijn het specialisten die een service leveren waar niemand kan aan tippen.”


Meyvaert Glass Engineering hanteert een eenvoudige reispolitiek: economy class voor iedereen en altijd, uitgezonderd een zeer specifieke reis of opdracht die dan door de CEO goedgekeurd wordt. “Maar globaal staan we hier op één lijn”, zegt Sarrah die de firma eerlijkheidshalve omschrijft als geen makkelijke klant. “Enkel en alleen omwille van de continue veranderingen, opgedragen door de klant”, legt Sarrah uit. “Overmacht… Maar ik zou het toch liever anders zien, dat er echt minder gewijzigd werd. Soms is het echt niet leuk.” Prijs komt niet op de eerste plaats, wel prijs-kwaliteit en logica. “We gaan niemand zes uur langer onderweg laten zijn omdat dit honderd euro goedkoper uitvalt”, zegt Sarrah. “Daarom werken we ook nog niet met een geprefereerde alliantie, maar we sparen wel de behaalde frequent flyer-punten voor een upgrade of gratis ticket business gerelateerd, niet privé.” Toen het bedrijf nog in familiehanden was, riep de toenmalige CEO ooit dat hij de reizen aan anderen zou uitbesteden. “Toen heb ik ondanks mijn jonge status ingegrepen en hem met feiten duidelijk gemaakt dat dit een slechte beslissing zou zijn”, lacht Sarrah. “Een stevige woordenwisseling maar de aanhouder wint, ook al stond ik in een moeilijke positie, het had me zelfs mijn job kunnen kosten… Sindsdien is UNIGLOBE de vaste partner gebleven. En gelukkig een partner met engelengeduld (lacht).”