Ogone

Ogone

“Vlot en veilig betalen, dat is ons doel!”

Dankzij de  gigantische personeelsexpansie, een eenvoudige reispolitiek en de klantvriendelijke UNIGLOBE Travel software heeft Ogone geen nood aan een fulltime travel manager.

Hij is het ondertussen al gewoon: uitleggen waar Ogone voor staat. “Want ook al zegt de naam u niets, ik weet zeker dat u al veelvuldig gebruik van ons heeft gemaakt”, lacht CEO Peter De Caluwe op z’n Brusselse kantoor, smaakvol gedecoreerd met hedendaagse kunst (dixit: ‘Wij huren dat’) . “En voor de duidelijkheid: de naam op zich betekent niets. We zochten gewoon een vijfletterwoord dat in de belangrijkste handelstalen perfect uitspreekbaar was en in alle URL’s nog beschikbaar. Ogone levert ‘payment services’, virtuele kassa’s met als doel vlot en veilig te kunnen betalen via het internet.”

Succesverhaal is een understatement

Twee Belgische ingenieurs richtten Ogone op in 1996. Oorspronkelijk een consultingbedrijf dat twee jaar na de doopvont een van haar eigen producten commercialiseerde. Het betrof een uitgekiend systeem voor betalingen via de website van een bank. Een jaar later was dit meteen de hoofdactiviteit. Anno 2012 is Ogone voor zeventig procent in handen van een Amerikaans investeringsfonds. De resterende dertig procent bleef in België, waarvan het grootste deel bij de oprichters. De firma is niet beursgenoteerd en telt momenteel 280 werknemers die, behalve de hoofdzetel in Brussel, verspreid zitten over kantoren in de UK, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Zwitserland, Oostenrijk, de VSA en India. In deze laatste heeft Ogone niet minder dan twaalf vestigingen. “Wat wij exact leveren?”, zegt Peter De Caluwe. “Iedereen die via het internet wil verkopen, heeft een virtuele betaalterminal nodig. Die leveren wij. Of anders gezegd: wij maken en beheren internetkassa’s.” Ogone produceerde ondertussen circa 40.000 virtuele kassa’s, waarbij de volgende sleutelwoorden heilig zijn: vlot én veilig. 

Peter De Caluwe startte z’n loopbaan in de wereld van de fysieke betaalterminals, ging daarna zes jaar bij een kredietkaartgigant aan de slag om in 2003 de leiding van Ogone op zich te nemen. “Toen ik hier negen jaar geleden als business developer begon, hadden we tien werknemers ”, lacht Peter. “Sindsdien kenden we een fenomenale groei, gestuwd door de populariteit van het online betalingsverkeer.” Werd het succes van Ogone gebouwd door het ontbreken van concurrentie?  “We zijn in elk geval zeer vroeg gestart met deze materie”, legt Peter uit. “Dat geeft je uiteraard een technologische voorsprong. Bovendien hebben we meteen gefocust op buitenlandse expansie, en dan vooral in het grensverkeer. Dat heeft ons vrij snel een enorme schaalvergroting opgeleverd. Tot slot bieden wij enkele zeer belangrijke extraatjes, zoals fraudemanagement , aanvullende bankservices met betrekking tot de wisselkoersen, en realtime info voor de gebruiker.”

Crescendo reisgedrag

“Nog niet zo lang geleden was onze reispoot een doe-het-zelf-afdeling”, lacht Peter. “Tot we op gegeven moment te groot werden en enige structuur zich opdrong, niet in het minst omwille van de internationale vertakking.” Het antwoord kwam van UNIGLOBE Triton Travel. Drie jaar geleden gingen zij met Ogone in zee. Greet Stans werd het aanspreekpunt, de rode telefoon van directiesecretaresse en communicatiemanager Nancy De Loor die er het travel management nog bovenop nam. “Uniglobe Triton Travel werd ons centraal boekingspunt”, legt Peter uit. “Dat achteraf factureert naar de respectievelijke vestigingen. Zo houden we onze kostenboekhouding correct en overzichtelijk. Dit systeem is ideaal voor ons, en UNIGLOBE Triton Travel kijkt daar nauwgezet op toe.” Anno 2012 staat Ogone voor 350 vluchten per jaar, of pakweg één per dag. Circa tachtig procent zijn intra-Europese tickets, maar het aandeel langeafstandsvluchten neemt gestaag toe. “Onze reispolitiek is zeer eenvoudig”, zegt Peter De Caluwe. “In principe wordt economy class gevlogen, alleen boekt het directiecomité in uitzonderlijke omstandigheden (lees: omwille van tijdsgebrek) weleens business class. Maar in principe boeken we liever een extra hotelnacht ter plaatse om uit te rusten, dan een (duur) businessticket om zogezegd uitgerust meteen te kunnen werken. Laten we duidelijk zijn: die extra hotelnacht én extra werkdag zijn goedkoper dan het supplement voor business class.” In principe moeten de werknemers uiterlijk zeven dagen op voorhand hun reisplannen indienen en worden deze door Nancy De Loor rechtstreeks verwerkt door het USBT-systeem van Uniglobe – in mensentaal: de online-boekingsmotor. “Alleen voor ingewikkelde routes en/of gecombineerde langeafstandsvluchten stuur ik een email naar het reiskantoor en laat ik het hen daar inboeken”, zegt Nancy. “Tenslotte hebben we klanten in veertig verschillende landen, waardoor de luchtverbindingen al eens à la carte-specialistenwerk vragen.” In principe kijkt Ogone niet naar allianties en heeft het geen geprefereerde carriers. “Voor ons telt vooral de prijs en de efficiëntie”, zegt Peter, al voegt hij er fijntjes aan toe dat hijzelf een grote fan van Zürich Airport is. “Ik zal dus proberen om zoveel mogelijk met Swiss via dit fantastische knooppunt te reizen”, zegt hij. “Maar het is geen must.” Elke werknemer mag de verdiende frequent flyer-punten persoonlijk sparen. “Het zou grof zijn als ze ze hadden moeten afgeven”, verduidelijkt Peter. “Men gebruikt ze voor de familie, en de familie verwent zich met een upgrading.”

UNIGLOBE Travel begrijpt ons

De reden dat Ogone met UNIGLOBE Triton Travel werkt en blijft werken is dat het reiskantoor meedenkt in deze expansiegolf. “Enerzijds respecteren ze onze reispolitiek nauwgezet”, zegt Peter. “Anderzijds denken ze toch continu aan de toekomst; aan wat zou kunnen veranderen.” En dan is er nog de persoonlijke touch. “De aswolk is een klassiek voorbeeld”, zegt Peter. “Voor een aantal geblokkeerde mensen hadden we meteen zelf een antwoord, maar die ene werknemer in Las Vegas thuis krijgen vergde specialistenwerk. UNIGLOBE Triton Travel bracht hem zo snel mogelijk terug via Chicago en Madrid. Toegegeven, het was geen aangename route, maar hij wàs er wel – ik weet dat UNIGLOBE Triton Travel zich toen rot gezocht heeft om hem hier te krijgen.”