Ortec

"De job van travel manager neemt hij er in de vlucht bij, omdat hij tezamen met z’n UNIGLOBE Triton Travel de perfecte (lees: meest efficiënte) samenwerking op poten zette."

ORTEC is een van de grootste aanbieders van geavanceerde optimalisatieoplossingen voor planning. De ORTECproducten en diensten leiden tot een optimale rit- en routeplanning, belading van voertuigen en palletten, personeelinzet, vraagvoorstelling, logistieke netwerkplanning en magazijnbeheer. Het bedrijf werd opgericht in 1981 door enkele oud-studenten unief en is niet beursgenoteerd. Anno 2014 biedt het planningsoplossingen die zowel standalone (lees: niet gekoppeld aan andere systemen) die volledig geïntegreerd gebruikt worden, als maatwerk en SAPgecertificeerde oplossingen aan, ondersteund door strategische partners. ORTEC heeft wereldwijd meer dan 1800 klanten, telt circa 700 werknemers (lees: pakweg 170 ontwikkelaars of softwareschrijvers) en huisvest verschillende kantoren in Europa, Noord- en Zuid- Amerika en Zuidoost Azië. De volwaardige Belgische vestiging is operationeel sinds 1997 en functioneert als dochterbedrijf van de Nederlandse Holding. Het nieuwe kantoorcomplex, ondergebracht in de prachtig gerenoveerde oude mouterij de Malt in Boortmeerbeek, huisvest 30 werknemers in een eenvoudige structuur. Onder de zaakvoerder functioneren enkele business managers en een senior project manager: Nico De Graef. In een vorig leven werkte hij bijna 18 jaar lang bij megakoerier DHL waar hij meehielp aan het creëren van zijn eigen exit. “Destijds was ik betrokken bij de opstart van Leipzig”, lacht hij. “En toen dat op punt stond en men Brussels Airport grotendeels ruilde voor deze hub, beseften we dat we onze eigen job uitgerangeerd hadden. Ach, vervlogen tijden…” ORTEC is, samengevat in mensentaal, een consulting bedrijf dat vooral eigen ontwikkelde software implementeert. Het kernwoord is optimalisatie. Alhoewel er inhouse redelijk wat gereisd wordt, beschikt men niet over een travel manager. “Maar dat hebben we ook niet nodig”, zegt Nico. “Door het rechtstreeks contact met ons UNIGLOBE kantoor en de eenvoudige werkwijze, boekten we vorig jaar hier toch 105 vluchten richting Zwitserland en nog 20 andere, zelfs langeafstandsreizen naar Australië.” De werkwijze is dan ook zeer simpel. “Ik vraag een vluchtvoorstel, UNIGLOBE Triton Travel reageert razendsnel en ik overweeg de voorstellen en keur meteen goed”, lacht Nico. “Moeilijk is dat niet.” Zijn rode telefoon is Sylvie Vergucht. Ze kent perfect het reilen en zeilen van de reispolitiek bij ORTEC. “Wij zetten onze reisfilosofie compleet in functie en opdracht van de klant”, legt Nico uit. “Voor het grote project in Zwitserland werd er bijvoorbeeld Brussels Airlines Flex gevlogen, net omwille van die extra voordelen zoals flexibiliteit en priority pass, maar ook het vluchtschema was ideaal voor ons.” Principieel wordt er bij ORTEC Economy Class gevlogen, ja, ook richting Australië.

De gespaarde frequent flyer-punten mogen op de conto van de reiziger zelf. “Een kleine incentive om het reisleed te verzachten”, lacht Nico. De samenwerking met UNIGLOBE is beperkt tot vliegtuigtickets, eenvoudigweg omdat in dit wereldje de klant lokaal voor de hotels zorgt. “We werken al lang met dit UNIGLOBE kantoor”, besluit Nico. “Nadat we ontdekten dat het eigen reiskantoor op de hoofdzetel het niet beter, sneller of goedkoper kon. Bovendien verbeterden we onze snelle communicatielijnen. Voor een bedrijf met redelijk wat lastminutereizen is dat een zegen.”


www.uniglobe.be maakt gebruik van cookies - lees meer Sluit deze melding Sluit deze melding