Renson

Renson

“Innovatie, creativiteit en naambekendheid stimuleren”

Paul Renson (vierde generatie)

Hij drijft het West-Vlaamse familiebedrijf dat gespecialiseerd is in ventilatie, zonwering en terrasoverkappingen naar ongekende hoogtes. Zowat 75 procent van de groei komt van producten die de voorbije drie jaar ontworpen werden, en de helft van de omzet van producten die nog maar vijf jaar bestaan.

Het Belgische familiebedrijf Renson werd opgericht in 1909, vestigde zich in Waregem en specialiseerde zich in bouwbeslag. Het bedrijf huisvest nog steeds in thuishaven Waregem, maar beslaat ondertussen meer dan 75.000 vierkante meter productieruimte. Nieuw is het  ‘Experience & Meeting Center’ waaronder een state-of-the-art-showroom van 1250 vierkante meter en een auditorium. 

Renson, niet beursgenoteerd, telt meer dan vijfhonderd werknemers. Daarbij vormt het vijftigkoppig RD-team – research en development – de motor van het bedrijf. “Het was mijn vader die de weg van de nichemarkten insloeg”, vertelt Paul. “Met als resultaat dat we nu koploper zijn in innovatie en creativiteit. Dat vertaalt zich rechtstreeks naar onze omzet. Ja, we groeien (lacht), maar de helft van onze omzet wordt nog steeds in het binnenland gegenereerd.” Begin deze eeuw bouwde Renson een nieuwe hoofdzetel die ontworpen werd door architect Jo Crepain. Het gebouw ademt perfect de sfeer waarvoor Renson staat: trendsettend. Je mag dan wel de meest revolutionaire producten ontwerpen; ze moeten ook bekend zijn. Sinds kort maakt Renson dan ook bijzonder veel werk van haar communicatie. Reeds jaren sponsort dit bedrijf met trots voetbalclub SV Zulte Waregem, en in 2013 stapte het ook in het profwielrennen als sponsor van het Omega Pharma-Quick Step-team, een contract voor twee seizoenen. “Onze ceo had snel een akkoord met team-manager Patrick Lefevere”, lacht de marketingverantwoordelijke. “Paul Renson vond het super, een opportuniteit.” Dit jaar staat ook synoniem voor de intercontinentale groei van Renson. Het bedrijf startte zowel een verkoopbureau in Sjanghai als in El Segundo – Californië (VSA). En dat brengt een verhoogd reispatroon met zich mee.

No-nonsense reispolitiek

“Tot voor kort werd hier relatief weinig gereisd”, vertelt Paul Renson. “Eigenlijk was het beperkt tot beurzen en onze testlanden zoals Denemarken, de UK, Tunesië en Italië.” Sinds we internationaler denken, kwamen daar China en de VSA bij. Onze reispolitiek is eenvoudig: we vliegen allemaal economy en de prijs laaghouden is altijd het voornaamste aspect. Uiteraard zullen we iets meer geven wanneer blijkt dat bijvoorbeeld het vliegschema veel interessanter is. Zaken als allianties behoren niet tot de criteria. Wat de frequent flyer-punten betreft: die mag de werknemer individueel sparen, handig om jezelf eens met een upgrading te belonen.” Sinds kort werkt Renson samen met UNIGLOBE Southwest Travel uit Roeselare. Het reisagentschap werkt aan de stroomlijning van het reispotentieel. “Tot voor kort deed elke afdeling hier z’n ding”, vertelt Paul. “Ze surften wat, vroegen een kredietkaart, boekten hun reisje en brachten de kosten binnen. Maar met de groei werd dit niet alleen onoverzichtelijk, het dreef ook de administratie tot een complexe boel. Daarom hebben we beslist dit in de handen van professionals te geven, ook al omdat we dan weer te klein zijn om een eigen travel manager in dienst te nemen. Nu resulteren de reizen onder het HR-departement, en door de inbreng van UNIGLOBE Travel is dat zeer werkbaar. Mijn inhouse rode telefoon is Stefanie Devos, die in rechtstreeks contact staat met de zaakvoerder van het agentschap. Omdat wij onze vluchten nooit last minute ingepland worden, loopt dat vlot. Ik heb van UNIGLOBE Travel begrepen dat we nog in een implementeringsfase zitten. Binnenkort wordt de structuur nog gladder getrokken met o.a. plafondcontrole van het budget enz. Kijk, als die software allemaal bestaat, waarom zouden we er dan geen optimaal gebruik van maken? Dat zijn details die ik een meerwaarde vind. En daar is dit bedrijf op gebouwd.”


www.uniglobe.be maakt gebruik van cookies - lees meer Sluit deze melding Sluit deze melding