Toneelhuis Antwerpen

Toneelhuis Antwerpen

 

Dit sprookjesachtig theater is al 180 jaar een cultureel baken in Antwerpen. Vandaag meer dan ooit, want het is de thuishaven van Het Toneelhuis, het grootste stadstheater van Vlaanderen. Koen staat aan het hoofd van planning en productie. Hij regelt de praktische kant van het theater. Met ongeveer honderd medewerkers en een zevental nieuwe producties per seizoen heeft hij de handen vol. ‘Werken in een theater weegt heel zwaar, maar de motivatie is ook enorm’, vertelt hij.

Op het podium staat het decor opgesteld van de voorstelling ‘Bij het kanaal naar links’. Een bed, een kast, een stoel. Het oogt vrij sober in de indrukwekkende Bourlaschouwburg dat op zich al een decor is. Technici lopen heen en weer om de laatste details voor de voorstelling van ’s avonds op punt te krijgen. Het is een productie van het collectief Olympique Dramatique en de Nederlandse theatermaker Alex van Warmerdam. Zoals deze voorstelling telt elk seizoen zeven nieuwe producties. Niet alleen theater, ook dans, video, performance, muziek en alles wat een publiek kan boeien.

‘Die verscheidenheid differentieert ons’, vindt Koen Roofthooft. ‘Het Toneelhuis herbergt verschillende theatermakers met elk hun eigen ding. Het theatercollectief Olympique Dramatique hoort daarbij, maar ook performance-kunstenaar Bejamin Verdonck, schrijver, regisseur, essayist en dichter Bart Meuleman en schrijfster en actrice Abke Haring. En uiteraard Guy Cassiers, die de artistieke leiding heeft.’

Boventitels

Het Toneelhuis ontstond in 1998 door de fusie van de Koninklijke Nederlandse Schouwburg en de Blauwe Maandag Compagnie. De Bourlaschouwburg is de vaste residentie Hier gaan de voorstellingen doorgaans in première om dan door Vlaanderen en Nederland te toeren. Koen gaat verder: ‘Maar ook verder, naar Frankrijk, Spanje, Duitsland en zelfs Canada. Zo’n verre bestemming is niet evident want de producties volgen elkaar snel op. Als we een decor met de boot naar Canada sturen, is dat meteen voor een maand. Het taalprobleem lossen we op door de voorstellingen te boventitelen. Ooit hebben we in Avignon een voorstelling vertaald in het Frans. Toen kregen we veel kritiek over de accenten van de spelers. Boventitels zijn veiliger.’

In het buitenland toeren brengt een hele verhuis met zich mee: acteurs, technici en omkadering. Dat  kan gemakkelijk oplopen tot een groep van twintig man die zich moet verplaatsen met trein of vliegtuig. Daarvoor steunt Het Toneelhuis op UNIGLOBE E-Travel. Koen: ‘We hebben één aanspreekpunt en dat maakt het ons gemakkelijk. Ook de flexibiliteit en snelheid van UNIGLOBE Travel behoren tot de pluspunten. Er verandert nogal wat op onze planning en soms moet er op het laatste moment nog ingegrepen worden. Dat hoort bij het theaterleven.’

Honderd medewerkers

Reizen, decors, belichting, tournees, acteurs vinden … Het vergt allemaal duidelijke afspraken en dat is de taak van Koen. ‘Hier werken wel honderd mensen, waarvan een zeventigtal vast in dienst. Behalve de nieuwe producties lopen er nog een aantal lopende ‘toerende’ voorstellingen. Per seizoen zo’n vijftien. Ik doe vooral het voorbereidende werk. Als een productie van start gaat, neemt de productieleider het over.’
Koen heeft elke nieuwe voorstelling van Het Toneelhuis gezien. Hij is verknocht aan het theater, maar toch heeft hij ook minder romantische jobs gehad. Hij vertelt: ‘Ik heb in de IT-sector, voor een farmaceutisch bedrijf, een school eneen reclamebureau gewerkt. Ik werk nu acht jaar voor Het Toneelhuis. Onze werkvloer is heel dynamisch. Alle mensen die hier werken zijn begaan met het product. Dat genereert flexibiliteit langs twee kanten.’

De rustmomenten tussen de drukke seizoenen lijken te verminderen. ‘Vroeger had je een theaterseizoen en dan een pauze’, vertelt Koen. ‘Maar vandaag heb je ook meer en meer zomerfestivals en andere activiteiten. De interesse in het theater blijft. Bovendien willen we opnieuw onze muziekwerking uitbouwen.’


www.uniglobe.be maakt gebruik van cookies - lees meer Sluit deze melding Sluit deze melding