Dirk Vercauteren

Dirk Vercauteren

Het UNIGLOBE Travel-systeem laat dynamische ontwikkelingen toe, enerzijds met een faciliterende overkoepeling, anderzijds met zelfstandige ondernemers.

Stellen dat zijn job z’n hobby is, klinkt als een cliché maar het is wél de waarheid. Met duidelijke visie stuurt Dirk Vercauteren twee UNIGLOBE Travel-kantoren de richting in waar de toekomst wacht. 

“Potentiële klanten beseffen niet altijd hoe gespecialiseerd wij zijn”

Geboren in Temse en getogen in Puurs kwam Dirk tijdens zijn jeugd in Tremelo terecht. Omdat hij Toerisme wilde studeren, dreef hem dat naar Mechelen, de dichtstbijzijnde school. Op de vraag waarom hij net Toerisme koos, komt een eerlijk antwoord… “Laten we beginnen aan de bron”, lacht Dirk. “Alles begon met schoolmoeheid. Ik was zo’n puber die het op z’n achttiende voor bekeken hield. Mijn vader, die een internationale job in de automatisatiesector bekleedde, nam dat ernstig. Hij was bereid te investeren in een bedrijfje dat zich zou bezighouden met de verhuur van kleine motorbootjes langs de stranden van de Costa del Sol. Samen met een Duitse partner zou ik dat runnen. Ik geef toe: zijn idee was fantastisch en ik vond het een waardige toekomst. Maar de uitwerking lukte niet, enkel en alleen omwille van de Spaanse overheid die niet echt transparant was. Kortom: er werden stokken in onze wielen gestoken en we hadden dan wel bootjes, maar geen vergunning. Zes maanden later stond ik terug thuis. Eerst vervulde ik mijn legerdienst –acht maanden in Duitsland, en dan pas ben ik Toerisme gaan studeren, met de Spaanse avonturen als inspiratiebron.”

Eens afgestudeerd ging Dirk meteen bij de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij TWA aan de slag. Als sales en reservatiebediende werd hij er prompt ingesmeten. Doch, andere uitdagingen lonkten. Twee jaar later stapte hij over naar Kona Reizen in Brussel, maar dat bleek al snel een grote vergissing. Transintra (reisagentschap gespecialiseerd in zakenreizen) werd de volgende stap. “Ik begon er als business agent en gebruikte maximaal de mogelijkheden om er mij via allerlei opleidingen te vervolmaken”, zegt Dirk. Maar in 1995 switchte hij naar UNIGLOBE Performance Travel tot dat kantoor in 2003 overgenomen werd en de nieuwe eigenaar niet langer voor het UNIGLOBE-label opteerde. In 2005 richtte Dirk samen met eigenaar Yves Neirynck UNIGLOBE Southwest Travel (Roeselare) op om in 2011 aansluitend UNIGLOBE WorldWide Travel in Brugge erbij te nemen. 

Welomlijnde visie

De focus van Dirk is duidelijk: twee kantoren van dezelfde eigenaar leiden. “Als een vliegende brigade die fysiek in beide kantoren aanwezig is”, voegt hij daar snel aan toe. “UNIGLOBE Southwest Travel staat voor 80 procent zakenverkeer met de KMO-markt als belangrijkste klant. Het kantoor in Brugge had de bedoeling vooral particulieren te bedienen, maar ook hier, gaat al 75% van de omzet naar een zakenbestand.” Een halve dag per week is Dirk thuis, niet om te rusten, maar om in alle rust de broodnodige administratie af te werken. BSP bijvoorbeeld. Waar zijn aandachtspunten liggen? “In de eerste plaats ben je natuurlijk een trouble shooter”, zegt Dirk. “Al kan ik op zeer ervaren medewerkers terugvallen. Alleen de echte probleemgevallen –als ze er al zijn- komen tot bij mij.” Dirk gelooft enorm in de proactieve sales. Net zoals eigenaar Yves mee ‘de baan’ opgaat, probeert ook Dirk de supervisie op nieuwe klanten warm te houden. “Een particulier die komt binnen of niet, een zakenklant kan je in pure prospectie gaan opzoeken”, benadrukt Dirk. “Maar je hoort mij niet zeggen dat ik niet geloof in het klassieke reiskantoor. De reisagent zal blijven bestaan, tenminste als hij gespecialiseerd en écht goed is. De klassieke doorgevers zullen het moeilijk krijgen. En tot slot mag je niet alleen staan. Kantoren die niet in een groep zitten komen in deze tijden heel snel op een eiland terecht, weg van de juiste communicatie en technologische evolutie. Daarom geloof ik zo in het UNIGLOBE Travel-systeem: onafhankelijkheid wordt gecombineerd met actuele omkadering zoals werkgroepen, leverancierscontacten, nieuwe technologieën en opleidingen. Laat het daar nu net over gaan. En laat dat ook de sleutel zijn tot het succes. Die troeven zijn heilig!” 


www.uniglobe.be maakt gebruik van cookies - lees meer Sluit deze melding Sluit deze melding