Erik Schoenmaekers

Erik Schoenmaekers

Previsualiseren wat we morgen nodig zullen hebben is mijn grote professionele passie.

Tijdens de werkuren buigt hij zich, naast z’n commerciële functie, over de hedendaagse en futuristische technologie-uitdagingen. Na de uren combineert hij tactiek, kansberekening en een portie geluk in het bordspel backgammon.

“Technologie ligt me nauw aan het hart”

Geboren en getogen in Schoten en per ongeluk in de sector terecht gekomen. Erik Schoenmaekers heeft er – vooral door externe factoren – al een mooi ervaringsparcours opzitten. Na z’n studies ging hij meteen aan de slag op een administratieve job in de haven. Maar eigenlijk droomde hij van een buitenjob. “Toen heette dat nog ‘vertegenwoordiger’”, lacht Erik. Hij vond die job bij een Frans bedrijf in Arlon dat beroepskledij verkocht. “Een fantastische job met veel vrijheid”, weet hij. Toch maakte hij een jaar later reeds de overstap naar de reissector (ja, de microbe bestaat!). Als reservatiebediende (per gewone telefoon, we schrijven 1989) kwam hij bij het toenmalige Sunsnacks terecht, waar hij Cyprus, Turkije, Griekenland en Egypte overzag. “Daar nu op terugkijkend denk ik spontaan aan het woord ‘prehistorie’”, lacht Erik. “Ik verzoop in de telexen en van computergeladen allotments (x-aantal kamers/vluchten/… die toegewezen worden aan bepaalde koper tegen voordeligere prijs. Aan de koper om deze ingevuld te krijgen, red.) was toen nog geen sprake.” Na een tijdje had hij het wel gezien en maakte hij de overstap naar een reiskantoor: zo kon hij z’n vorige liefde, de verkoop, en de reissector naadloos combineren. 

Na een goede 10 jaar in de privéreizen maakte Erik de overstap naar de zakenreizen. Hij startte die nieuwe carrière bij CWT Berchem (waar 9/11 zijn inhouse klant Alcatel fnuikte), verhuisde teleurgesteld naar CWT Brussel, vond een nieuwe toekomst bij Omnia Travel in Leuven, waar de nieuwe werkuren hem even later de das omdeden (vijf uur pendelen per dag is wel heel veel, dixit Erik), om uiteindelijk bij technologiereus ATP de B-2-B afdeling op te richten. Ook daar sloeg de crisis genadeloos toe en dus kwam Erik andermaal op de arbeidsmarkt terecht. 

Sinds januari 2011 is hij aan de slag bij UNIGLOBE Robins Travel na wat hij zelf omschrijft als ‘een goed gevoel’-sollicitatiegesprek met zaakvoerder Robert (Bob) Vanderwallen. Het klikte meteen.”
De zakenreisafdeling van UNIGLOBE Robins Travel telt tien werknemers. Erik combineert daarin verschillende verantwoordelijkheden. Eerst en vooral is hij tezamen met zijn collega Erica een commercieel aanspreekpunt. Daarnaast ligt de focus op de technologie. “Vooral de online booking tool groeit gestaag”, legt Erik uit. ,,Online reserveren zit nu eenmaal in de lift en op die manier proberen we in te spelen op de noden van onze klanten. Boekingen in eigen beheer, maar toch met de persoonlijke service van het reisagentschap als back-up.’’ ETM (E Travel Management) heet het systeem dat door UNIGLOBE Travel geïmplementeerd wordt en ondertussen uitgegroeid tot meer dan een succesnummer. “Ondertussen heb ik een cursus gevolgd om zelf accounts aan te maken”, zegt Erik. “Zo hoeven we niet alles aan de hoofdzetel in Mechelen te vragen, en spelen we korter op de bal. Ook ‘Travel Case’ – een systeem dat het reservatiesysteem vertaalt in mensentaal – zit in Eriks portefeuille. “Dat maakt dat ik mijn steen bijdraag in de werkgroep Technologie. In deze werkgroep zitten alle techneuten vanuit alle UNIGLOBE Travel samen”, legt hij uit. “Een denktank waar we de vinger aan de pols houden. Vergeet niet: wat we over drie jaar een hype zullen noemen, moet nu nog uitgevonden worden.” 

Ook stelt Erik voor de klant besparingsrapporten op.  “Onze travel consultants realiseren besparingen voor al onze klanten. Ik giet dit in een overzichtelijk rapport. Op die manier kan de klant zijn reisgedrag eventueel aanpassen.’’

Eriks computer draait permanent. In z’n vrije tijd speelt hij immers fervent backgammon. Vijftien jaar reeds verdiept hij zich in het bordspel dat zijn oorsprong in het Midden-Oosten vindt. Het spel wordt nog altijd veel gespeeld in Griekenland en Turkije. De spelregels zijn niet zo moeilijk, maar de combinatie van geluk, strategie, ervaring en kansberekening maken het een uitdaging. Als Kreta-fan hoopt hij het deze zomer ginds in een typische taverna met een local te kunnen spelen, omdat het bordspel daar nog met hart en ziel beoefend wordt. Ondertussen speelt Erik het vooral online. Tornooien schrikken hem niet af, een inzet voor geld wél. “Dat is niet aan mij besteed!”