Het 80/20 principe in tijden van corona

April 26, 2020

Het 80/20 principe is een van de efficiëntste methodes om een beter inzicht te krijgen in je eigen leven, je werkomgeving, organisatie of bedrijf. Wie dit principe volledig doorgrond komt tot diepgaande inzichten. Of het nu gaat om je eigen geluk, de samenwerking met collega’s, je productaanbod of je klantenportefeuille.

En net in tijden van corona, die ons verplichten om alles te herdenken, is deze tool handiger dan ooit. Met het 80/20 principe dring je door tot de kern van de zaak en blijft enkel de essentie overeind. En dat zal ook in post-corona tijden heel belangrijk zijn.

 

Wat is het 80/20 principe?

Ongeveer 100 jaar geleden deed de econoom Vilfredo Pareto een interessante ontdekking: hij stelde vast dat 80% van de bezittingen in Italië in handen was van 20% van de Italiaanse bevolking.

De 80/20 regel is dus ook bekend als het Pareto-principe: 20% van de inspanningen levert 80% van de resultaten op. Dit is een algemene regel die ongeveer voor alles geldt. 80% en 20% moet je niet heel letterlijk nemen. Dat kan ook 90% en 10% zijn of 65% en 35%. Het idee is dat maar een klein deel van onze inspanning het grootste deel van de uitkomsten veroorzaakt.

Daar staat dus tegenover dat we met 80% van onze inspanningen (input) maar 20% van onze resultaten realiseren (output).

 

Zo zorgen bijvoorbeeld 20% van de filmpjes op Youtube voor 80% van de bezoekersaantallen en legt 20% van de auto’s 80% van alle autokilometers af enz.

Je kan het zelf ook toepassen op verschillende domeinen

 

Je klantenbestand

  • Welke 20% van de klanten zorgt voor 80% van de omzet?
  • Welke 20% van de klanten zorgt voor 80% van de winst?
  • Welke 20% van de klanten is verantwoordelijk voor 80% van de klachten?

 

Je medewerkers

  • Welke 20% van de medewerkers staan in voor 80% van het resultaat?
  • Welke 20% van medewerkers zijn goed voor 80% van het ziekteverzuim?
  • Welke 20% van de meetings of overlegstructuren dragen bij tot 80% van het resultaat?

 

Je producten of services

  • Welke 20% van de producten zorgt voor 80% van de omzet?
  • Welke 20% van de producten zorgt voor 80% van de winst?
  • Welke 20% van de producten is verantwoordelijk voor 80% van de klachten?

 

Je privé-leven

  • Welke 20% van je vrienden zijn goed voor 80% van je leuke sociale contacten?
  • Welke 20% van je tijd levert je 80% van je quality time?
  • Welke 20% van je activiteiten draagt bij tot 80% van je geluk?

 

Zakenreizen

We zouden geen expert in zakenreizen zijn als we er niet van overtuigd waren dat het 80/20 principe hier ook soelaas kan bieden. Het stelt je in staat om je zakenreisbeleid verder te optimaliseren.

Vragen die je je onder ander kan stellen zijn:

  • Welke 20% van je medewerkers maakt 80% van de zakenreizen?
  • Welke 20% van bestemmingen zijn goed voor 80% van je zakenreizen?
  • Welke 20% van luchtvaartmaatschappijen zijn goed voor 80% van alle vliegtickets?
  • Welke 20% van hotels zijn goed voor 80% van alle overnachtingen?

Een beter inzicht kan je vaak een mooie besparing opleveren door efficiënter te gaan sturen. Gelukkig hoef je dit niet alleen te doen en kan je op onze expertise rekenen.