Ik kan wel op reis, ik kan niet op reis, ik kan wel...

May 05, 2020

Weet jij het stilaan ook niet meer? Dan ben je niet alleen. De laatste week bereiken ons allerlei tegenstrijdige berichten. Het ene moment ziet het er rooskleurig uit. Het volgende moment wordt alle hoop de kop ingedrukt. Laat ons vooral onthouden dat het zeer positief is dat er zoveel verschillende berichten over reizen in de media verschijnen. De versoepeling van de coronamaatregelen begint duidelijk te kriebelen en smaakt naar meer. Filmpjes, mooie foto’s en uitnodigingen voor een virtuele reis beginnen te vervelen, dus wordt het stilaan tijd voor het echte werk. Wanneer en hoe is reizen straks terug mogelijk?

 

STAP 1: Er is een positief reisadvies nodig van de Veiligheidsraad en het Ministerie van Buitenlandse Zaken

Momenteel geldt nog steeds een negatief reisadvies voor alle niet-essentiële reizen naar alle bestemmingen. Zolang dit verbod rood blijft knipperen, mag er in de pers verschijnen wat het wil. Ook al opent Griekenland of Oostenrijk bijvoorbeeld morgen zijn grenzen, toch kan je nog niet op reis. Een dergelijk advies is gebaseerd op de toestand in eigen land en bilaterale akkoorden met de verschillende bestemmingen.

 

Op de Veiligheidsraad van 24 april werd beslist dat dit reisadvies ten vroegste aangepast zal worden vanaf 18 mei voor binnenlandse daguitstappen en vanaf 8 juni voor buitenlandse reizen. Dit alles nog onder groot voorbehoud. Sinds de Veiligheidsraad van woensdag 06/05/2020 is daar een kleine wijziging in gekomen. Ook de binnenlandse daguitstappen zijn verschoven naar ten vroegste 8 juni. Een binnen- of buitenlandse reis vóór 8 juni is dus voorlopig nog uitgesloten. Dit advies is het allerbelangrijkste. Van zodra dit versoepeld kunnen ook alle volgende stappen in werking beginnen treden.

 

 

STAP 2: Luchthavens moeten weer open zijn

Op Brussels Airport is er nog lichte activiteit, maar de luchthaven van Charleroi bijvoorbeeld is sinds 24 maart volledig gesloten. Zelf spreken ze over een mogelijke opening begin juni. Hiermee volgen ze het advies van de Nationale Veiligheidsraad. Ook op de luchthavens van Antwerpen en Oostende zijn er momenteel geen commerciële vluchten. De luchthavens kijken op hun beurt weer naar de luchtvaartmaatschappijen, want zonder vluchten heeft het natuurlijk weinig zin.

 

Charleroi Airport zegt over voldoende middelen te beschikken om desnoods tot eind dit jaar gesloten te blijven. Over Brussels Airport verschijnen dan weer verontrustende berichten mocht er geen overheidssteun komen. Welke luchthavens wanneer terug opengaan is nog niet bekend.

 

 

STAP 3: Luchtvaartmaatschappijen moeten opnieuw vliegen

Stap 2 en 3 gaan min of meer hand in hand. De kans bestaat echter dat een aantal luchtvaartmaatschappijen de crisis niet overleeft. Denk hierbij aan de lopende gesprekken tussen Lufthansa, het moederbedrijf van Brussels Airlines, en de Belgische overheid. Verschillende luchtvaartmaatschappijen, waaronder Ryanair, KLM, SAS… kondigden hun plannen al aan om medewerkers, piloten en boordpersoneel massaal te ontslaan. Wie er straks opnieuw vliegt naar welke bestemmingen is ook nog niet zeker. Op dat vlak is er de laaste week wel heel wat aan het bewegen. Lees hier ons artikel over de heropleving van de luchtvaart.

 

Zonder de ernst van de zaak te onderschatten is het toch belangrijk om te weten dat men in een onderhandelingspositie vaak druk probeert te zetten. Dreigen met massale ontslagen doet de nodige belletjes rinkelen bij de overheid. Grote sociale bloedbaden en faillissementen zijn tot nu toe gelukkig vermeden, maar we moeten uitgaan van schade.

 

 

STAP 4: Je moet welkom zijn op je bestemming

Wij hebben onze eigen coronamaatregelen, maar ook alle andere landen hanteren hun regels. Deze hangen nauw samen met de evolutie van de pandemie en die verschilt nogal van bestemming tot bestemming. Terwijl wij voorzichtig naar een versoepeling gaan zijn er landen waar het coronavirus zijn piek nog moet bereiken. Frankrijk besliste bijvoorbeeld eerder om alle bezoekers uit België deze zomer eerst twee weken in quarantaine te plaatsen. Dat bericht werd daarna weer ingetrokken.

 

Deze stap zal heel erg afhangen van de bilaterale akkoorden. Zo werd vorige week door de Europese ministers van toerisme het idee geopperd om te werken met “corridors”. Dat zijn overeenkomsten tussen landen waar het indijken van het virus gunstig evolueert. Zij zouden dan onderling veilige “luchtbruggen” willen organiseren.

 

 

STAP 5: Je dient je aan de voorschriften te houden

Hoe de toekomst van reizen er precies zal uitzien is nog niet bekend, maar verschillende luchtvaartmaatschappijen kondigden de verplichting van mondkapjes al aan. Af en toe valt ook de naam van een COVID-19 paspoort, waarin duidelijk moet zijn of je gezond, besmet of immuun bent. Andere regels zoals social distancing en strengere hygiënemaatregelen zullen overal van kracht zijn. Van het hotel tot het strand of het restaurant.

 

Hopelijk slaagt men erin om al deze regels op elkaar af te stemmen en te uniformiseren, net als de veiligheidsprocedures op een luchthaven zeg maar. Als elk land of luchtvaartmaatschappij zijn eigen regels gaat hanteren, dan wordt het onoverzichtelijk.

Lees hier ook ons artikel over de toekomst van reizen

 

 

STAP 6: Je doet best een beroep op een reisprofessional

Meteen in maart is gebleken hoe belangrijk het is om een beroep te doen op een reisprofessional. Mensen die alles zelf boekten werden aan hun lot overgelaten en moesten op eigen houtje thuis zien te geraken. Wie boekte bij een Uniglobe reisprofessional werd niet in de steek gelaten. Ook nu blijven we de situatie op de voet volgen. Voor al je vragen met betrekking tot je zakenreizen of vakantiereizen kan je steeds bij ons terecht.

Neem contact op

 

 

SAMENGEVAT:

Tot nader order is 8 juni de enige datum die je in de gaten moet houden. Van zodra er dan een versoepeling van het reisadvies aankomt, worden alle volgende stappen in gang gezet en komt die reis eindelijk weer dichterbij! We kijken samen met jou uit naar de volgende Nationale Veiligheidsraad.