Rechtstreeks van Antwerpen naar Keulen: nieuwe ICE-verbinding vanaf september 2026

June 20, 2025

Duitse hogesnelheidstreinen stoppen vandaag al in Brussel-Zuid, maar wie vanuit Antwerpen of Brussels Airport naar Duitsland wil, moet overstappen. Als de plannen van Deutsche Bahn (DB) groen licht krijgen, verandert dat in 2026 radicaal: twee ICE-treinen per dag rijden dan zonder overstap naar Keulen, met haltes in Leuven, Luik en Aken.

Wat komt er precies? 
DB heeft bij de Belgische regulator een aanvraag ingediend voor open-accessritten tussen Antwerpen en Keulen. De lancering staat gepland voor 7 september 2026; het operationele startschot valt zodra de dienstregeling 2026 / 2027 ingaat. De verbinding wordt gereden met ICE 3M-treinstellen die zowel het Belgische als Duitse bovenleidings- en beveiligingssysteem aankunnen.

Route & reistijden 
• Vertrek Antwerpen-Centraal: 11.00 u en 19.00 u → aankomst Keulen Hbf circa 2 ½ uur later.
• Vertrek Keulen: 06.30 u en 14.30 u → aankomst Antwerpen 09.00 u en 17.00 u.
Tussen Antwerpen en Leuven rijden de treinen over het klassieke net; vanaf Leuven schakelen ze in op de HSL 2 en HSL 3 richting Aken. Daardoor halen ze onderweg 300 km/u op Duits grondgebied. 

Wat heb jij eraan?
Voor vakantiegangers uit Vlaanderen betekent dit een tijdwinst tot een uur vergeleken met vandaag én een directe aansluiting op DB’s langeafstandsraster in Keulen (ICE’s naar Frankfurt, München en Berlijn). Voor wie vliegt, wordt Brussels Airport plots een volwaardige ICE-halte: overstappen met bagage verdwijnt en ticketintegratie met Deutsche Bahn’s internationale tarieven ligt voor de hand. 

Concurrentie & capaciteit
De nieuwe lijn omzeilt de drukke Noord-Zuidverbinding in Brussel, iets waar Eurostar (ex-Thalys) momenteel mee worstelt. DB richt zich naar eigen zeggen op zowel toeristen als zakelijke reizigers rond de haven van Antwerpen en de chemiecluster in Keulen. Marktanalisten verwachten dat de verbinding druk gebruikt zal worden; Duitse gasten vormden in 2024 al 9 % van het Antwerpse dagtoerisme en 12,4 % van de hotelovernachtingen. 

Wat gebeurt er nu?
• 2025: Evaluatie door de Belgische en Duitse spoorregulatoren.
• Najaar 2025: Definitieve dienstregeling en ticketverkoop.
• Begin 2026: Test- en opleidingsritten op het traject.
• 7 september 2026: eerste commerciële rit, mits goedkeuring. Reizigers kunnen hun ticket dan via zowel DB als NMBS-International boeken. Blijf de aankondigingen volgen; vroege boekers scoren doorgaans de laagste ICE-tarieven.